KEHADIRAN Muhammad s.a.w sebagai pemimpin politik, jika yang diinginkannya itu sekadar pengaruh dan harta kekayaan atau inginkan kehormatan dan kemuliaan, hatta untuk menjadi raja sekalipun, adalah tidak sulit. Namun, hakikatnya bukan serendah itu cita-cita dan keinginan Rasulullah s.a.w kerana segala-galanya itu akan menjadi batu penghalang terhadap misi dakwah dan perjuangan baginda.
Ingatlah bahawa dalam ilmu politik terdapat istilah “power tends to corrupt”, yang bermaksud “kekuasaan cenderung kepada penyelewengan.” Maknanya, pengertian kepimpinan itu sendiri adalah kekuasaan di mana ia boleh membawa seseorang itu lupa diri sehingga mengabaikan segala yang dijanjikan dan dicita-citakannya. Akhirnya, kehancuranlah yang akan diterimanya.
Justeru, Rasulullah s.a.w pernah bersabda yang bermaksud:
“Sesungguhnya kepimpinan itu akan menjadi kedudukan yang diperebutkan di antara kamu dan pada hari Kiamat kelak hal itu akan menjadikan kamu penuh penyesalan.” (Riwayat Bukhari)
Kepimpinan yang lahir hasil daripada kesulitan dan pengorbanan yang tulus sepertimana Nabi s.a.w dengan penuh sabar menghadapi para pengikut baginda yang diseksa dengan kejam, yang memungkinkan orang lain tidak berdaya untuk menanggung beban kepimpinan seperti itu. Inilah kepimpinan yang lahir dari satu proses yang tersendiri, kental sehingga terbentuk keperibadian tulen dan bukan keperibadian yang terbentuk hasil daripada pengaruh kekayaan atau kerana pengaruh dalaman atau kronisme.
Imam Ghazali pernah menyatakan bahawa, “Apabila suatu tujuan teramat suci dan mulia, sukarlah jalan yang harus ditempuh, dan banyaklah penderitaan yang akan ditemui di tengah-tengah jalan.”
Namun, realitinya, tidak banyak pemimpin yang benar-benar berjiwa besar tetapi lebih kepada besar nafsunya. Yang banyak dibicarakan adalah tentang pengaruh dan kekuasaan yang dikejarnya, janji demi janji yang ditaburnya yang kadangkala sukar diterima akal, pengikut yang setia dan mengiakan apa sahaja yang dilakukan, projek atau rancangan itu dan ini, jenis kereta yang dipakai dan yang dikira ialah harta kekayaan dan pengaruh yang dimilikinya. Jauh sekali untuk mengambil secebis iktibar daripada rentetan perjalanan kehidupan Rasulullah s.a.w yang sekadar tidur di atas tikar walhal baginda adalah pemimpin besar Jazirah Arab yang disegani, digeruni dan dikagumi oleh kuasa-kuasa besar seperti Rom dan Parsi.
Tuntutan mencintai segala-galanya itu harus berlandaskan ajaran agama, bukan hawa berpandukan nafsu. Tidak sedikit pemimpin hari ini melaksanakan dorongan fitrahnya melalui jalan yang salah kerana niat awalnya lagi telah salah dan bertujuan memenuhi kepentingan diri daripada membantu orang yang di bawah pimpinannya.
Bagi pemimpin yang hatinya telah ‘dibekukan’ Allah s.w.t, kuasa, pengaruh dan kemewahan menjadi matlamat utamanya. Dengan sedikit pengaruh dan kekuasaan di tangan itu ia boleh melakukan seribu satu macam tipu daya dengan modus utamanya mengeksploitasi rakyat atau pengikut atau penyokongnya demi kepentingan diri. Di dalam keadaan seperti ini rakyat bagaikan lembu dicucuk hidung, ditarik-tarik lehernya ke sana ke mari semahu-mahunya. Segala hajat hidupnya dihitamputihkan oleh sekelompok manusia yang disebut Allah s.w.t sebagai “para pemimpin yang melakukan kebatilan”.
Pengaruh golongan ini cukup kuat dalam membentuk watak manusia agar menghormatinya. Jika ada sesiapa yang berani menentangnya, maka orang-orang yang berjaya ‘dibelinya’ itu akan mempertahankannya dan ikut sama menentang. Bahkan tidak sedikit yang rela mati untuk membela para tuannya, yang tidak lain para pemeras keringatnya.
Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud:
“Apabila Allah menghendaki kebaikan bagi suatu kaum, maka dijadikan para pemimpin mereka orang-orang yang bijaksana dan dijadikan para ulama mereka menangani hukum dengan adil, juga Allah jadikan harta benda di tangan orang-orang yang dermawan. Namun jika Allah menghendaki keburukan bagi suatu kaum maka Dia menjadikan para pemimpin mereka orang-orang yang berakhlak buruk. Dijadikan-Nya orang-orang bodoh yang menangani hukum dan pengadilan, dan harta benda dikuasai orang-orang yang kedekut.” (Riwayat Ad-Dailami)
Lebih ditakuti lagi ialah peringatan Nabi s.a.w dalam salah satu sabda baginda yang bermaksud:
“Akan datang sesudahku penguasa-penguasa yang memerintahmu. Di atas mimbar mereka memberi petunjuk dan ajaran dengan bijaksana, tetapi apabila telah turun mimbar mereka melakukan tipu daya dan pencurian. Hati mereka lebih busuk daripada bangkai.” (Riwayat At-Thabrani)
Kepimpinan yang baik ialah yang dapat menunaikan atau melaksanakan keperluan masyarakat. Jangan kita mencemuh orang-orang yang menunggu di depan pintu rumah kita untuk sesuatu keperluan. Waspadalah kita daripada sifat buruk ini. Jika seseorang telah datang kepada anda kerana suatu kepentingan, maka janganlah kita menyibuk diri dengan hal-hal lain seperti buat-buat sibuk dengan ibadah sunnah.
Dalam memilih pemimpin yang baik, al-Quran telah memberi petunjuk secara tersurat atau tersirat dalam pelbagai aspek kehidupan awal manusia, termasuk persoalan menjawab “Siapakah yang layak kita pilih”. Dalam hal ini, al-Quran membicara dua sifat utama yang harus dimiliki bagi seseorang yang dipertanggungjawab memikul sesuatu perkara yang berkaitan dengan hal-hal masyarakat.
Contoh yang jelas ialah pelantikan Nabi Yusuf sebagai Ketua Perbendaharaan Kerajaan Mesir oleh rajanya dan diabadikan pula di dalam al-Quran menerusi firman-Nya, yang bermaksud:
“Sesungguhnya engkau menurut penilaian Kami adalah seorang yang kuat lagi dipercayai.” (Yusuf: 54)
Kelalaian melaksanakan kewajipan ini bermakna pemimpin tersebut telah mengkhianati amanah Allah dan mensia-siakan rakyatnya.
Bencana yang paling mengerikan ialah bergelumangnya para pemimpin yang menyalahi syariat dan telinga-telinga mereka tertutup bagi setiap pemberi nasihat dan pemberi petunjuk.
Kita harus waspada dan jangan sampai termasuk ke dalam golongan yang disebut Allah dalam firman-Nya yang bermaksud:
“Dan Kami jadikan mereka pemimpin-pemimpin yang menyeru (manusia) ke neraka dan pada hari Kiamat mereka tidak akan ditolong.” (Al-Qasas: 41)
Lebih dahsyat lagi gambaran yang dikisahkan dalam sebuah riwayat hadis yang bermaksud:
“Daripada Usamah bin Zaid, dia berkata, “Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Pada hari Kiamat di datangkan seorang laki-laki, lalu dilemparkan ke dalam neraka, usus dari perutnya terburai, lalu dia berputar seperti keldai yang berputar di sekitar penggilingan. Para penghuni neraka mengerumuninya dan berkata, “wahai Fulan, mengapa kamu seperti ini? Bukankah kamu memerintahkan kepada kebaikan dan melarang kemungkaran? Dia berkata: ‘Ya, aku memerintahkan kebaikan, namun aku sendiri tidak melakukannya dan aku melarang kemungkaran namun aku juga melakukannya.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)
Justeru, dalam usaha kita membuat pilihan antara seorang pemimpin yang ‘baik dan wajar’ dengan pemimpin yang tidak baik, pertimbangan yang waras dan penuh tanggungjawab perlu diutamakan demi kepentingan agama, bangsa dan negara serta kelangsungan kehidupan generasi yang akan datang.
0 ulasan :
Post a Comment
terima kasih karena berkunjung di halaman kami...