Friday, December 24, 2010

Seputar piala AFF suzuki cup2010

Pertemuan akhir malaysia vs indonesia yang menjadi bualan hangat bukan shaja kedua negara malah di rantau asian.


Tumpuan hujung minggu ini sudah pasti terarah pada pertembungan klasik antara kedua negara berjiran MALAYSIA DAN INDONESIA dalam saingan piala suzuki AFF dengan perlawanan pertama berlangsung di stadium nasional bukit jalil esok.

Lebih mengujakan ia adalah pertemuan kedua INDONESIA dan MALAYSIA dalam kejohanan ini selepas kedua-dua bertemu pada peringkat kumpulan yang mana seperti yg kita ketahui pasukan GARUDA mencakar PASUKAN harimau 5-1.
Melihat pada kekuatan dan kelemahan kedua-dua pasukan ini, siapa shaja mempunyai peluang untuk menggondol kejuaraan ini untuk kali pertama. Keyakinan dan semangat yg kental kekuatan utama untuk merangkul piala yg berprestij di asia tenggara ini.

INDONESIA kali ini dilihat tampil dengan pasukan berbeza, kehadiran cristian gonzales sedikit sebanyak membanti pasukan bimbingan alfred riedl menumbang satu-persatu lawn nya untuk mara ke akhir. Selain gonzales, indonesia juga buat kali pertama menampilkan pemain yang berdara campuran belanda-indonesia, irfan bachdim, ternya ia memberi impak yang sangat tinggi. Kedua-dua pemain tersebut ternyata menjadi nadi kepada kekuatan indonesia, seterusnya memperbaiki aksi dua tahun lalu apa bila hanya sampai di peringkat senipainel apa biala tumpas pada pasukan thailand.

Bagaimanapun jika malaysia berhasrat umtuk merangkul kejuaraan ini, kelebihan dua pemain sayap indonesia tidak harus di perkecilkan. Oktopianus dan muhammad ridwan mampu untuk memberi ancaman luarbiasa. Tidak keterlaluan untuk dikatakan bahwa kedua-dua pemain ini indipidu terpenting dalam mencipta gerakan gol buat pasukan indonesia melalui gerakan pantas mereka dan hantaran lintag yang menjerat pasukan lawan.

Ketika mereka mengalahkan malaysia 5-1 awl bulan ini, kedua-dua pertahanan kanan da kiri malaysia ‘razmanroslan’ dan ‘asrarudin putra omar’ dilihat gagal mengekang pergerakan okto dan ridwan. Apa yang membezakan redwan dan okto adalah dari paktor umur.
Okto masih muda dan mempunyai masa depan yang cerah untuk membantu pasukan indonesia terus meledak, manakala redwan sedah menjangkau usia 30thn. Penyerang veteran bambang pambungkas juga tidak harus di pandang sebelah mata. Ketua pasukan indonesia ini masih mempunyai sentuhan berbisa dan pengalaman beraksi diluar negeri akan menjadi senjata sulit mantan pemain selangor itu.

Tidak ketinggalan dua pemain tengah indonesia, firman utina dan ahmad ustomi juga memainkan peran penting bagi merancakkan serangan pasukan indonesia dari bagian tengah. Gandingan ini juga menimbulkan kegusaran buat Rajagobal yang telah menasihatkan pemainnya agar memberi tumpuan penuh supaya indonesia tidak berhasil menguasai bahagian tengah sekaligus mencatat kemenangan pertama dimalaysia.

Indonesia juga dilihat begitu ampuh dengan memiliki pemain bertubuh kurus, arif suyono, yang setakat ini menyumbang dua gol dalam kejohanan ini. Pemain sri wijaya Fc itu sering menjadi ancaman setiap kali dibawa masuk sebagai pemain gantian. Sementara itu, tugas menjaga pintu gol dilihat begitu selesa buat markus haris maulana. Hingga kini penjaga gol persib bandung itu baru bolos dua gol dari lima perlawanan, pengalaman nya dalam saingan sepak boa asia juga cukup banyak.

Kedudukan terbaik yang pernahdiraih indonesia ialah muncul juara dua, tiga kali berturut-turt pada 2000,2002 dan 2004. Apa yang menarik ketika itu dibimbing oleh tiga pelatih yang berlainan, nandar iskandar2000,ivan kolev2002, dan peter withe2004. Apapun perlawanan akhir pertam besok akan menjadi penentu kepada perlawanan akhir kedua seterusnya menobatkan juara baru pila suzuki AFF. Kedua-dua pasukan mempunyai kelebihan untuk merai kejuaraan.
Semoga kedua-dua penyokong (pendukung) menerapkan nilai-nilai kesukanan yang tinggi dan tidak menimbulkan perkara-perkara yg berbentuk propokasi . dan menjadikan petemuan ini sebagai jembatan untuk terus mengikat tali persaudaraan yg kita sedia maklum bahwa kita serumpun.


0 ulasan :

Post a Comment

terima kasih karena berkunjung di halaman kami...