Sunday, December 26, 2010

Patahnya sayap sang garuda.

Susulan kemenangan bergaya skuad harimau membaham skuad garuda 3-0,
Disaksikan 70.000 penyokong malaysia dan 30.000 penyokong indonesia di stadium nasional bukid jalil menjadi saksi terhadap kekalahan yg boleh dianggap memalukan untuk skuad garuda. Mana tidaknya setelah lima perlawanan tampa kalah dan sembilan goal telah di jaringkan di tempat sendiri ia telah memperlihatkan kemajuan besar pada pasukan kita, tpi semuanya jadi hancur apabila kita berkunjung kebukid jalil malaysia.

Dendam harimau akhirnya terbalas apabila kita dihajar 3 goal tampa balas. Perlawanan pada awalnya kelihatan cantik dan kemas yg dipersembahkan oleh skuad garuda, tiba-tiba berubah selepas konterpersi tembakan sinar lezer yg datang dari tempat duduk penyokong malysia yang mana permainan terpaksa ditangguhkan selama lima minit. Dan 7minit selepas permainan disambung semula ledakan goal pertama malysia gawang kita yg dijaga oleh markus. Kita dapat lihat bagai mana pertahanan kita kucar kacir, kita dapat lihat pemain-pemain kita hilang fokus, banyak kesilapan yg dilakukan barisan pertahanan kita khusus nya di bahagian tengah hingga memudahkan pasukan lawan membaham kita. Kelemahan tektikel juru latih kita riedl juga terserlah apabila menurunkan keseblasan yang sama dan ia mudah di baca oleh K Rajagobal.

kita tidak seharusnya menyalahkan sinar laser sebagai penyebab kekalahan meskipun kita tau bahwa ia mmg telah membuat kosentrasi pemain kita terganggu, tapi sebagai pasukan yg bermaruah kita harus profesional dan itulah resiko bila kita bertandang ketempat lawan.

Kekcewaan jelas terpancar pada penyokong-penyokong kita apabila melihat pasukan kesayangan kita di baham dan di hajar tampa perlawanan, apakah kesilapan sebenar kita?, apakan benar pasukan kita jaguh kampu sebagaimana yg mereka katakan?.
Kekalahan itu juga telah membantutkan harapan kita untuk merangkul piala AFF buat kali pertama. Dapatkan 4 gol adalah terlalu sukar meskipun kita berada di tempat sendiri nanti.

Komonikasi dan kesefahaman antara pemain kita juga harus dipertingkan kan jika kita ingin merangkul kejuaraan semua pihak perlu bekerja lebih keras lagi terutama di bahgian pertahanan, dan bahagian serangan juga perlu lebih kreatif untuk menghasilkan gol, pada perlawanan kedua nanti sudah pasti kotak pinalti akan di penuhi oleh pasukan lawan seprti mana malaysia menentang vietnam di hanoi sebelum ini, kita sangat berharap agar kemenangan besar akan tercipta di gelora bungkarno nanti. Memenangi tropi AFF adalah penting untuk kita kepentas asia dan seterusnya kepentas dunia.

Do’a dan dukungan moral dari rakyat indonesia sangat dibutuhkan.

0 ulasan :

Post a Comment

terima kasih karena berkunjung di halaman kami...